OK - adaugat la favorite
Eliminata din favorite!

Brancusi - sculptorul nepereche

Ansamblul sculptural de la Targu Jiu formeaza o opera inestimabila pentru cultura romana dar si pentru cultura universala

Suita de sculpturi ale lui Constantin Brancusi de la Targu Jiu (vezi Pensiuni Targu Jiu), formeaza un ansamblu cunoscut si sub numele de "Ansamblul monumental de la Targu Jiu" ( vezi Pensiuni Gorj) si este un omagiu ridicat in cinstea eroilor cazuti in timpul Primului Razboi Mondial. Operele au fost proiectate si construite de insusi Constantin Brancusi. Cele trei componente sculpturale sunt: Masa tacerii, Poarta sarutului si Coloana fara sfarsit care sunt dispuse pe aceeasi axa de la apus spre rasarit, pe o lungime de 1275 m.

 



Ansamblul incepe cu Masa tacerii, opera lucrata in calcar, ce reprezinta masa dinaintea confruntarii la care urmeaza sa participe combatantii. Clepsidrele-scaune masoara timpul, lucru ce ne arata simbolistica specific brancusiana. Totul decurge in tacere.

 



Urmatoarea piesa este Poarta sarutului care este construita din travertin, si reprezinta poarta prin care se face trecerea spre o alta viata. Sunt mai multe simboluri cu interpretari aproape infinite pe aceasta sculptura, dar prinicipala sugestie trimisa de Brancusi este sarutul. Motivul sarutului care este prezent pe stalpii portii, dar ar putea fi interpretat si ca ochii care privesc spre interior.

 


Cea de-a treia piesa care incheie ansamblul este Coloana fara sfarsit, sau a „sacrificiului infinit”. Au existat artisti si specialisti (cum ar fi Sidney Geist) care considera ca aceasta piesa este punctul de varf al artei moderne. Deasemenea se considera Coloana fara sfarsit ca reprezentand un adevarat „testament spiritual” al artistului, un adevarat axis mundi, menit sa sprijine parca bolta cerului in vesnicie. Este constituita din 17 module romboidale din fonta si are o inaltime de 29,33 m.

 


Ansamblul a avut inaugurarea la data de 27 octombrie 1938. 

In perioada "realismului socialist", Brancusi a fost contestat, fiind considerat unul dintre reprezentantii formalismului burghez cosmopolit si decadent. Abia in 1964 a fost „redescoperit” in Romania ca un geniu national si, in felul acesta, ansamblul de la Targu-Jiu a fost din nou amenajat si ingrijit, dupa ce fusese lasat in paragina un sfert de veac.